Poradna - údržba

Poradna - údržba

Naco si dát pozor !!!   Protože jsme také uživatelé čtyřkolek, zde se Vám pokusíme předat rady, názory naco si dávat pozor, na co se zaměřit při údržbě čtyřkolky.

První doporučení je POZOR na palivo. Dejte si pozor, kde berete bezín, nakupujte u odskoušených prodejců, špatná kvalita benzínu, nebo něčeho co koupíte jako benzín, Vám může přidělat nemalé starosti a výdaje.

Doporučejeme údržbu provádět podle charakteru užívání,pokud jezdíte často je třeba i častěji čtyřkolku kontrolovat. a to třeba i po každé velké vyjížče, jinak asi tak každých 1500km, nezapomínat na servisní prohlídky předepsané výrobcem, a pokud jezdíte málo, začátkem roku, třeba v březnu nebo dubnu dát čtyřkolku na prohlídku do servisu nebo si udělat základní kroky údržby a výměny olejů..

1) Oil. Kontrolu a případně výměnu motorového oleje 10W40 a převodového oleje 80W90, olejového filtru, a oleje v diferákách, preventivne v průběhu roku.  Kvalitu poznáte podle barvy oleje, jak je nabělalej, nebo černej jak........, tak musí ven, pokud to podceníme je jedno jaký máme stroj, prostě to nemaže a dojde k poškození.                        Jinak doporučujeme vždy z počátku roku když se moc nejezdí, třeba v únoru udělat výměnu oleje před sezonou, výměnou oleje nic nezkazípe.  Dle najetých kilometrů se lze také řídit jek Vám udává návod nebo servisní knížka  ale rozhodně bych nečekal 3000 km pokud najezdím cca 1000 ročně. Pro ty co jezdí a užívají žtyřkolku naplno doporučujeme kontrolu jednou za měsíc a vždy po vyjížće dke došlo k hlubší brodění vodou nebo bahnem.

2) Brzdy. Kontrola brzdového systému, destiček, stavu drzbových třmenú a brzdové kapaliny. a to jednak kvůli poškození tak kvúli opotřebení. Kontrola vedeníbrzdové kapaliny a vedení lanka. No a nezapomeňte na kontrolu a doplnění kapaliny, a protoze i ta stárne tak ji doporučujeme vyměnit např 1 za 3 roky nebo dle návodu na lahvičce s brzdovkou.

Brzdic-kola    Predni-prave-kolo-naboj    Zadni-prave-kolo-brzda   

http://www.buyang.cz/?page=hledat&hledat=desti%C4%8Dky

3) Filtr. Kontrola a vyčištění vzduchového filtru čtyřkolky, popřípadě výměna filtru čtyřkolky, motor potřebuje dostatek kvalitního vzduchu.   Proto je třeba dbát na čistotu filtru čtyřkolky a na jeho správné čišťění, u čtyřkolky Buyang doporučujeme přejít na jiný typ protože papírové filtry se lehko znečistí a špatně se řistí. U ná požíváme např. hřib viz. e-shop.   


4) Variátor. Kontrola variátoru čtyřkolky je dobrá provádět alespoň 1 za rok, nebo pokud je čtyřkolka po nějaké větší akci, například hlubokém brodění, není na škodu kouknout se na variátor čtyřkolky, řemen čtyřkolky a řemenici. Včasná výměna řemene Vám  přinejmenším zlepší přenos síly a tím konfort jízdy. Špatný řemen nebo válečky znamenají menší výkon a vyší spotřebu.


5) Manžety. Je rozhodně dobrá občasná kontrola, popř. výměna manžet poloos čtyřkolky, protože mohou prasknout namáháním, stářím, nebo semohou poškodit vlive nějakého předmětu jako například klacky, kameny, a pak je včasná výměna důležitá.  Pokud budete kontrolovat manžety čtyřkolky, můžete rovnou pomazat čtyřkolku, nacpat mazničky, pradtříkat oil, oživit gumové, části čtyřkolky sikikonovým sprejem.

Poloosa-diferencial


6) Lanovody. Kontrola funkčnosti a nastavení lanovodů čtyřkolky, protože prach a voda dělají své, včasným promazáním či přímo výměnou si ušetříte problém někde v terému, pokud to přestane správně nebo úplně fungovat, když se to nejmíň hodí.


7) Chlazení.  Kontrola chlazení motoru, stavu a množství kapaliny by měla proběhnoud několikrát za rok, nečekat až čtyřkolku někde uvařim. Je důležité na zimu dát do čtyřkolky nemrznoucí směs, ale to už máme snad všichni celoročně předpokládám.

Cidlo-chladice-buyang


8) Baterie. Kontrola dobíjení a stavu moto baterie, údržba baterie, a pokud čtyřkolku odstavuju třeba v září a začínám jezdit až v květnu, je dobré baterii odpojit a vzít ji do tepla, nebo ji dát na udržovací dobíječku.

Moto-baterie


9) Osvětlení.  Kontrola všech žárovek čtyřkolky, a el. vedení čtyřkolky, přépadně výměna nefunkční žárovky či žárovek, a upevnění nebo oprava el. vedení či zázuvek kabelů. 


10) Šrouby a vůle. Kontrola dotažení a uložení ramen a nabojů kol, V případě zjištění poškození nebo vůle je třeba bezodkladně zajistit opravu. Nastavení geometrie je potřebné kontrolovat  pravidelně a po akci v terénu obzvlášť. Pravděpodobnost rozhození je velká a dost pravděpodobná, včasným nastavením předcházíte nechtěnému sjíždění pneu, nebo zhoršenému řízení čtyřkolky.


11) Řízení. Kontrola stavu a vůle řízení je potřeba kontrolovat podle toho jak a kde jezdíte, protože na silnici je menší pravděpodobnost poškození než na málo přístupných místech, které se svou štyřkolkou zdoláváte, nebo na kamenité cestě. Zkontrolujte upevnění řídící tyče a především pak stav čepů řízení, někdy,zavčas, stačí přetahnout, jinak doporučujeme výměnu vždy alespoň dvou čepů najednou, nejlepší je výměna všech čtyřech.

Cep-tyce-rizeni


12) Kola, pneu. Foukání, nahuštění pneu. Jde o to jakou čtyřkolku máte a co jezdíte. Berme že čtyřkolky jezdíme v terému, bahně a tak.

U nás foukáme Buyangy tak na 0,7- 0,8 kPa,  jezdíme totiž kombinaci povrchu, pokud pojedeme jen terém, bahno, a podobně upustíme na 0,5-0,6 kPa,  na sportovní čtyřkolce foukáme  0,4 kPaa. Jsou i tací, co jezdí na offroad pneu a foukaj 2,4 - 2,7 kPa,  to asi nebude to pravé.

Pneu  Pneu-parametry


13) Ventily. Doporučujeme Vám provádět i kontrolu nastavení ventilů a to jak u ročního stroje, tak především pak u starších čtyřkolek. Špatné nastavení ventilů má za následek třeba strátu výkonu čtyřkolky, v lepším případě. To si nemusíte ani povšimnout, protože na ní jezdíte a postupně klesá výkon, pokud cvrlikaji tak je nej čas.

   Ctyrtakt


14) Svíčka.

Dobrá, nebo lépe řečeno správná svíčka ve čtyřkolce, je základ dobrého startu a dobrého chodu motoru čtyřkolky.

Proto doporučujeme požívat dvě svíčky, teplou a studenou. Já mám na svém motoru například sníženou hlavu, a proto používám v zimě DR8EA, a v létě teplejší DR7EA, z důvodů větších teplot v motoru.

Běžně se u našich strojů používá DR8EA, a většina ji má celoročně, už jen protože v zimě nejezdí.

 

...........................................................................................

U zboží zvolte Přidat do oblíbených.

Essox-tlacitka-web-essox-splatky-130x40

 

Košík je prázdný.

Cetelem-penize

zboží v e-shopu: 379 e-shop systém banan.cz